Het gebruik van laptops in onze school

De voorbije jaren maakten we een sterke digitale evolutie door. De ervaringen tijdens afstandsonderwijs enerzijds en onderzoek anderzijds leerden ons dat laptops – mits doordacht ingezet – een waardevolle aanvulling kunnen zijn in het leerproces. Vanuit die overtuiging groeide ons project ‘hybride leren’.

We gebruiken de laptop niet als doel op zich, maar als middel om waar mogelijk het leren van onze leerlingen efficiënter en effectiever te laten verlopen. Het gebruik van laptops biedt ons onder andere kansen om gericht in te zetten op remediëring, differentiatie naar instructie, ondersteuning, of moeilijkheidsgraad. 

Onze focus ligt op een evenwichtige combinatie van online en 'klassiek' onderwijs. Onze leerlingen zullen o.a. nog steeds voldoende moeten blijven schrijven en efficiënt notities leren nemen met het oog op een goede doorstart naar het hoger onderwijs. De leerkrachten maken dan ook bewuste keuzes m.b.t. wanneer en hoe ze de laptop inzetten (en doen dit dus niet voortdurend, in elke les). Net zoals bij de smartphone, gebruiken leerlingen de laptop tijdens de les of studie alleen met toestemming van de leerkracht en op basis van specifieke instructies. 

 

Praktisch

De Vlaamse overheid heeft de voorbije schooljaren via de Digisprong een financiële korting geboden voor de aankoop van een laptop via de school. Deze tegemoetkoming bestaat echter niet meer en dit heeft uiteraard gevolgen voor het aanschaffen van de laptop. Op dit moment buigt de regering zich over het ICT-beleid dat zij wilt doorvoeren in de scholen. Zodra wij als school weten hoe we concreet aan de slag kunnen en zullen gaan, communiceren we dit op onze website.