Verslag Jaén 2023

Het begon allemaal op dinsdag achttien april in alle vroegte, wanneer de meeste mensen nog sliepen. Om verzekerd te zijn van een probleemloos vertrek, namen we om 6.08 uur de trein naar Brussels-Airport. Gelukkig was de trein vertraagd noch afgeschaft, waardoor we tijdig aankwamen op de luchthaven. Na wat vrije tijd in de – naar eigen mening veel te dure – winkels verzamelden we bij de gate en betraden we uiteindelijk het vliegtuig dat opsteeg om 9.25 uur. De reis verliep voorspoedig, de koffers werden snel teruggevonden en voor we het wisten, zaten we op de bus richting Jaén. Vier uur en een korte toiletpauze later bevonden we ons in het prachtige, warme Jaén!

Na een korte verwelkoming en het blije weerzien vertrok ieder met diens gastleerling naar zijn of haar woning voor de week. Tijd om de familie te leren kennen, uit te pakken… Een paar uur later verenigde de groep weer om met z’n allen een ijsje te eten, de stad te verkennen en ’s avonds pizza te eten in Domino’s. Zo leerden we meteen de mooie parken en pleintjes kennen. Al gauw bleek ook dat je er met je Engels meestal niet terecht kon, integendeel, Spaans was vereist. Gelukkig konden onze vrienden alles vertalen! Na een lange dag en avond begaf iedereen zich naar zijn bed.

De volgende dag vertrokken we naar Ubeda waar we onze olijfoliekennis bijgeschaafd hebben. Na een lange en ietwat saaie uitleg mochten we ons wagen aan de ultieme test der olijfolie. Voor ons stonden drie gekleurde glazen met daarin drie verschillende soorten olie (lampante, virgin en virgin extra). De test verliep als volgt: eerst moesten we het glas gedurende een twintigtal seconden opwarmen in onze handen om de perfecte temperatuur te bekomen, daarna ruiken, dan een slokje nemen en tenslotte rare geluidjes en bewegingen maken met de mond. Zo konden we ontdekken van welke olijf de olie gemaakt was, of die fris en fruitig of eerder rijp was en hoe zuiver de olie was. Ook maakten we choco met cacaopoeder en olijfolie.

Even later verlieten we het museum om Baeza, een er Middeleeuws uitziend stadje, te bezoeken. Daar zagen we prachtige straten en gebouwen! Na wat verwarring over de timing van de korte lunch die bestond uit een broodje met veel olijfolie, gingen we weer naar huis om de grote lunch te eten en uit te rusten.

Na dat dutje bezochten we de indrukwekkende kathedraal van Jaén waar we een rondleiding kregen van leerlingen van het derde jaar. Vervolgens bekeken we ruïnes van de oude Arabische baden, opnieuw met rondleiding. Daarna gingen we met de groep naar een gezellig park in de buurt om daar te praten en snacks te eten.

Donderdag bracht een bus ons naar het idyllische Cordoba. De Mezquita stond eerst op de planning. Dat is een zeer groot, mooi en indrukwekkend gebouw dat voor veel verschillende gemeenschappen heeft gediend: het was eens een Romeinse tempel, later van de Visigoten, ook een katholieke kerk en, zoals de meesten het kennen en de naam impliceert, een moskee. De lunch hadden sommige gemakshalve meegenomen, anderen gingen in een restaurant tapas eten.

In de namiddag vertoefden we in de paradijselijke tuinen van het Alcázar de los Reyes Cristianos, een oud kasteel, en bewonderden we in alle rust en stilte de prachtige planten, het heldere water en de zomerse fonteinen. Dan kregen we nog even vrije tijd om een ijsje te eten en eventueel souvenirs te kopen, waarna we ons haastten richting de bus.

Die avond gingen we met de hele groep uit eten in een klassiek Spaans restaurant waar we iets gek opmerkten: tapas kon je niet apart bestellen, maar kreeg je als je drankjes bestelde. Hoe meer drank, hoe meer eten. We hebben veel geproefd: patatas bravas, tonijnbollen, croquetas, brochetten, kaas in olijfolie… En dat voor een lage prijs!

Na een goede nachtrust werden we om 8 uur verwacht op school voor een onthaal door de directrice en een rondleiding door derdejaars, waaruit bleek dat de school, opgericht door Pedro Poveda, vooreerst een soort instituut was voor vrouwen! Nadien lazen we met wat poëzie in het Spaans, Nederlands en Engels, waardoor we een aantal geweldige tekenaars ontdekten onder ons.

Daarnaast hadden de leerkrachten een zoektocht in een park georganiseerd met als doel zo snel mogelijk per twee codes te vinden via een kaart. Jammer genoeg was het verschrikkelijk warm en werden we veel lastiggevallen door vliegjes.

Na de siësta lieten we al onze energie los in het trampolinepark Costa Jump, waar we ons kostelijk geamuseerd hebben naast een heleboel kleine kindjes van een verjaardagsfeestje die gelukkig al snel gingen eten. Zo hoog mogelijk springen, parcours afleggen, balspellen spelen, in blokkenputten vallen, salto’s maken en nog veel meer! Na het avondeten in de McDonalds of KFC gingen sommigen met de bus en anderen met de auto terug naar de stad.

En voor we het beseften was het weekend daar. Deze week vloog zo snel voorbij! De voormiddag was voor iedereen anders, maar ’s middags verenigde de groep zich bij Telepizza om voor de verandering eens pizza te eten.    Vervolgens wandelden we naar een park waar we in het zonnetje ijsjes en aardbeien aten, spelletjes speelden, zonnebaadden, praatten… Tot we een groep zagen met een voetbal. Toen ontstond het idee om de bal te lenen en samen te voetballen! Toen het donkerder werd, besloten we in een snackcafetaria te eten.

Kun je geloven dat het al zondag is? Onze voorlaatste dag in het prachtige Jaén, al bijna tijd om afscheid te nemen. Wederom bracht ieder de voormiddag met het gastgezin door om later voor de allerlaatste keer met de groep op pad te gaan. Eerst aten we de bekende churros met chocolade, dan gingen we naar een park en tenslotte dineerde een groot deel van de groep bij een Spanjaard thuis, wiens ouders allerlei lekkers klaargemaakt hadden om op hun dakterras op te eten.

En zo brak de laatste dag aan. Voor onze terugkeer naar België leerden we op school urban dance en de flamenco. Dit was uitdagend maar heel leuk! Daarnaast volgden we een les Engels, presenteerden we België aan leerlingen en voerden we een experiment uit over DNA.

Dan was het zover. Een laatste siësta doen, afscheid nemen van de familie en veel traantjes laten. De bus moest wel drie keer rondrijden omdat we maar niet wilden weggaan! Na heel veel groepsknuffels vertrokken we dan toch. De reis verliep vlot en bij aankomst in België mochten we zelfs nog even in de cockpit zitten! En zo liep deze fenomenale reis tot een eind.

Ik denk dat ik namens alle leerlingen spreek als ik zeg dat ik heel dankbaar ben voor deze kans. Heel erg bedankt aan allen die deelgenomen hebben aan deze uitwisseling en de leerkrachten – vooral meneer Commers – voor de inzet, goede zorgen, prachtige ervaringen, toffe sfeer, mooie uitstapjes, en bovenal alle plezier!