Parijs 2022

Dag 1:

We vertrokken woensdag rond zes uur en werden op ons gemak wakker in de bus.
Toen de bus pauzeerde konden we gaan ontbijten, dit was allemaal veel te duur en we zijn zwaar afgezet. Na de pauze was de sfeer in de bus top ( luide muziek), iedereen was blij ( op een paar brompotten na). Toen de middag eindelijk was aangebroken kwamen we aan. Helaas was dit helemaal niet de juiste locatie en moesten we nog een eind wandelen. Eenmaal gearriveerd zetten we onze valiezen weg en vertrokken we meteen naar de eerste activiteit met de klas. We gingen met zijn allen naar de Sacré-Coeur en werden meteen bijna opgelicht door een stel lokale mensen die ons een armbandje wilden toereiken. Dit gebeurde echter nogal bruut en eens het bandje rond je pols was, dwongen ze je om te betalen. Daarna zijn we gaan lunchen, we kregen een tweetal uren om te gaan eten met je maten. Na het eten zijn we naar Musée d’Orsay geweest. Het museum zelf vonden we  saai dus we hebben niet al te veel rondgewandeld. Wat we gematigd cool vonden was de grootte van het gebouw, deze was namelijk gigantisch groot. Hierna kregen we een 150 minuten vrij om te gaan dineren. Na het diner verzamelden we terug met de school en de helftging op de Seine varen en de andere helft ging naar de Eiffeltoren. Wij zijn eerst naar de Eiffeltoren geweest en sommige onder ons hebben deze ook beklommen. Deze mensen hebben kunnen genieten van een magnifiek uitzicht aangezien ze minstens 180 meter boven de grond stonden. De rest heeft kunnen genieten van de sfeer bij de lokale bevolking. Na ons tripje naar de Eiffeltoren gingen we terug naar de jeugdherberg met de metro. Hier werd bij iemand van onze klas zijn telefoon bijna gestolen door een oude vrouw. Daarna zei ze tegen een van ons dat Belgen lastige mensen waren net zoals de Zwitsers. Het was altijd opletten geblazen in de metro. Eens aangekomen bij de jeugdherberg maakte we ons klaar om te gaan slapen.

Dag 2:

We stonden al vroeg op omdat iedereen van onze kamers nog moest douchen( 7u30). Het ontbijt was beneden alle pijl, je mocht maar één koffiekoek en maar één fruitje nemen (mevrouw bij het ontbijt was in geen geval omkoopbaar voor deze regel). Dit was te weinig voor jongens van onze leeftijd aangezien wij nog veel moeten eten om te groeien. Na het eten vertrokken we klas per klas naar de activiteit die onze titularis voor ons had gekozen. Deze vulde de rest van de voormiddag. In de middag zijn we gaan picknicken in “Jardin des Tuileries”. Hierna vertrok iedereen met zijn groep naar hun keuzeactiviteit. Deze was gedaan tegen zes uur en toen was het weer tijd voor avondeten. Na het eten gingen we met zijn allen met de boot op de Seine, dit was niet al te interessant aangezien we niet veel nieuwe dingen hebben gezien. Na de boottocht was het weer tijd om te gaan slapen.

Dag 3:

De voormiddag werd gevuld door activiteiten die de leerkrachten hadden voorzien. Toen was het tijd om te lunchen en maakten we daar gretig gebruik van. Na de lunch was het tijd voor de laatste activiteit. Nadien keerden we terug naar de jeugdherberg om onze bagage te halen en terug naar huis te vertrekken. De sfeer in de bus was goed en tussendoor namen we een kleine pauze in de McDonalds. Hierna gingen we rechtstreeks naar huis. We kwamen aan circa 22u. We pakten onze bagage en gingen naar huis.

Wat we persoonlijk allemaal heel fijn vonden was de stad zelf, hiermee bedoelen we de gezellige cafés die je op elke hoek van elke straat vindt, de eeuwenoude monumenten die je overal kan vinden, en de architectuurstijl van alle gebouwen die je ziet als je rondwandelt door de straten van Parijs. Wat ik (Emilien) persoonlijk het leukste vond aan de reis was de Eiffeltoren beklimmen, mijn vrienden en ik waren bang dat we niet genoeg tijd zouden hebben. Het was echter maar vijf minuten aanschuiven voor we aan de beklimming konden beginnen. Eens boven had je zo een mooi uitzicht van de prachtige en gigantische stad Parijs. Ik ga zeker goede herinneringen overhouden van alle foto’s die ik en mijn vrienden hebben genomen en ook alle mooie momenten die we hebben beleefd (Eiffeltoren, Arc de Triomphe, Champs-Elysées). In mijn geval vond ik de boottocht op de Seine wat saai, ik denk echter dat dit komt doordat alles wat je zag ik al gezien had. De sfeer op de boot was wel goed en dat is dus ook een activiteit dat ik niet snel zal vergeten. In het algemeen vond ik het een geslaagde reis.
Ik (Cedric) vond het goed dat we veel vrijheid kregen en niet te veel naar uitleg moesten luisteren.
Ook de cafés en de monumenten waren gezellig, alleen jammer van de prijzen. Wat ik (Jasper) jammer vond dat we altijd afspraken voor het eten pal in het centrum en daardoor ook de duurste wijken dus moest ja na een vermoeiende dag wandelen nog vele meters afleggen voor je iets betaalbaars vond om te gaan eten. Het leuke was de sfeer van de stad en het voortdurende drukke leven.

Voor meer foto's, klik hier.