Erasmus+ in Portugal

Maandag (Helena)

Portugal was één van de meest leerrijke ervaringen die ik ooit meegemaakt heb! Ook al is mijn Engels niet fantastisch, toch heb ik heel veel bijgeleerd en was het enorm boeiend! Maandag begonnen we met een kleine rondleiding doorheen de plaatselijke school, gevolgd door een gezond ontbijt (Healthy Europe). In de namiddag hebben we enkele sporten beoefend zoals yoga en pilates, wat een zeer grappige ervaring was. Ook bij muurklimmen hebben we onze grenzen kunnen verleggen. Ten slotte sloten we de dag af met badminton en volleybal. Het was fantastisch.

Dinsdag (Daan)

De dag begon met een busrit naar Porto waar we het museum van het park Serralves bezocht hebben en een workshop “landscape explorers” bijwoonden. Nadien, met wat regen hier en daar, hielden we een picknick  in het park. De banden tussen de verschillende landen kwam stilaan maar zeker op gang en plezier was gegarandeerd. Vervolgens hebben we door Porto gewandeld onder deskundige begeleiding van de Portugese leraar geschiedenis. Tot slot bracht de bus ons naar het voetbalstadium van Porto. We kregen een rondleiding door het museum waar we heel veel over de voetbalploeg van Porto te weten kwamen. En om af te sluiten namen we een kijkje in het Dragon Football Stadium. Na een toffe dag Porto keerden we terug naar Vila Cova.

Woensdag (Sophie)

Vandaag zijn we naar een 2000-jaar oud dorpje in Castro Sao Lourenço geweest. We hebben geleerd over de geschiedenis van dit volk en nadien hebben we in de bossen afval opgeraapt omdat het duidelijk is dat we moeten zorg dragen voor onze planeet en dat iedereen daartoe zijn steentje kan bijdragen. Daarna maakten we een wandeling in Esposende en gingen we fietsen en gocarten langs het strand. Na een middagmaal bij de gastgezinnen thuis trokken we met zijn allen op de vrije woensdagnamiddag naar de rivier om te kajakken. Vele ouders waren aanwezig en genoten mee van de verbroedering tussen hun jongeren en de Finnen, Zweden, Slovaken en Belgen.

Donderdag (Maya)

In de ochtend zijn we opgehaald met de bus en naar Barcelos gereden. Eens we daar aangekomen waren, was het leuk om de beroemde markt te bezoeken die elke donderdag alles aanbiedt wat je maar kan bedenken. We hebben dan ook meteen enkele cadeautjes kunnen kopen voor onze families. Daarna gingen we naar het pottenbakkersmuseum en een gids gaf ons uitleg over de rijke traditie van deze streek. Net voor de middag werden we ontvangen in de City Hall. De lunch werd ons aangeboden in de refter van een school in Barcelos. In de namiddag begeleidde een gids ons door Barcelos. We bezochten 2 kerkjes, een oude stadspoort en een kasteeltje. We leerden ook dat deze stad op een route naar Compostella ligt, wat je kon merken aan standbeelden en wegwijzers. Na de rondleiding keerden we terug naar school.

Vrijdag (Inez)

De laatste dag alweer… ‘s Ochtends zijn we naar een gezellig stadje gegaan, Viano de Castelo. Na een hevige roeisessie, weliswaar in de binnenruimte van het roeicenter, waar professionals komen trainen, zijn we naar het CMIA (Environmental Monitoring and Interpretation Center) gereden waar we ondanks de felle wind op de zee konden surfen. Gelukkig kregen we een wetsuit, anders zou het echt wel heel koud geweest zijn… Vrijdagnamiddag is er geen les op de school die ons ontving en hadden we dus vrije tijd met onze correspondenten. ’s Avonds hadden we een gezamenlijk diner en daarna was er een dansfeest op school. Een mooie afsluiter van een nog mooiere week.