Sterk in talen - CLIL

Content and Language Integrated Learning, kortweg CLIL, is een onderwijsvorm waarbij een zaakvak (vb. geschiedenis) in het Frans, Engels of Duits wordt gegeven. 


Ons CLIL-aanbod (2016-2017)

- 2de jaar (alle richtingen): geschiedenis in het Frans (2u) en muzikale opvoeding in het Engels (1u)
- 3de jaar (Latijn): godsdienst in het Frans (2u) en economie in het Engels (1u)
- 3de jaar (Wetenschappen): godsdienst in het Frans (2u) en informatica in het Engels (1u)
- 6de jaar (richtingen met 6u wiskunde): seminarie Deutsche Geschichte und Kultur in het Duits (1u)
Als er in het CLIL-aanbod meerdere vakken zitten, kunnen de leerlingen er niet voor kiezen om slechts één van beide vakken in de CLIL-taal te volgen.

 

‚ÄčEen dubbel traject

Belangrijk om te weten is dat de leerling steeds de keuze heeft om al of niet in te stappen in dit CLIL-project. Leerlingen  kunnen kiezen voor het CLIL-aanbod of ze kunnen ervoor kiezen om de vakken gewoon in het Nederlands te volgen.


Kan iedereen instappen?

Kandidaat CLIL-leerlingen hoeven geen kei te zijn in de zaakvakken die in het CLIL-traject worden aangeboden, en ook voor het taalvak hoeven het geen primussen te zijn, maar leerlingen die het al moeilijk hebben in het normale curriculum, moeten ook tegen zichzelf beschermd worden. De klassenraad heeft hierin het laatste woord.


De voordelen van CLIL?

Deze zijn opvallend: meer spreekvaardigheid, een grotere woordenschat, meer spreekdurf, sneller begrip van de taal (Frans/Engels) én zelfs een grondiger kennis van het zaakvak.


Een extra inspanning?

Een grotere taalvaardigheid verwerf je niet zonder een extra inspanning. Ook een goede motivatie is essentieel. Om een vak in een andere taal te studeren moet je lef hebben!


Is de keuze definitief?

De keuze voor een CLIL-traject ligt vast gedurende het hele schooljaar. Overstappen naar het traject zonder CLIL (of omgekeerd) in de loop van het schooljaar kan niet. 


Hoe zit het met de leerplandoelstellingen?

Het spreekt voor zich dat we de kwaliteit van het CLIL-traject willen bewaken. Alle leerlingen moeten de leerplandoelstellingen van het zaakvak (vb geschiedenis) behalen. De vakterminologie moet zowel in het Nederlands als in de vreemde taal ingestudeerd worden.  Om zeker te zijn dat de CLIL-leerlingen dezelfde leerstof verwerken als de niet-CLIL-leerlingen opteren we ervoor om zoveel mogelijk de bestaande Nederlandstalige cursussen te vertalen. Dat heeft meteen het voordeel dat het CLIL-traject zeker voldoet aan de bestaande leerplannen. CLIL is meer dan een zaakvak in een andere taal geven. De leraren gebruiken authentieke teksten in de doeltaal en bouwen hun lessen zo interactief en uitdagend op, dat ze hun leerlingen in de doeltaal leren denken 

 

En de leerlingevaluatie?

Voor de evaluatie van het zaakvak gebruiken de CLIL-leerkrachten gelijk(w)aardige toetsen, taken en examens als hun niet-CLIL-collega’s. Alleen gebeuren die evaluaties in de CLIL-taal. Van de leerlingen wordt verwacht dat zij hun antwoorden zoveel mogelijk in de CLIL-taal formuleren. Tijdens de toetsen en examens is de CLIL-leerkracht aanwezig om de leerlingen te helpen indien er problemen ontstaan die te maken hebben met de formulering in de CLIL-taal.

Het spreekt voor zich dat het niet de bedoeling is om de evolutie van de leerling m.b.t de CLIL-taal te vatten in de punten voor het zaakvak. Daarom duidt de CLIL-leerkracht die evolutie enkel via een woordrapport (zonder puntenschaal). De leerkracht heeft daarbij vooral aandacht voor positieve stimulansen. Bij toetsen en examens wordt wel een beperkt bonussysteem gehanteerd zodat leerlingen gestimuleerd worden om de CLIL-taal te gebruiken, maar niet gestraft worden indien ze dit niet doen.


Zijn onze leraren goed voorbereid?

De voorwaarden om met CLIL te starten zijn erg strikt. Natuurlijk moet de leraar het zaakvak perfect beheersen. Daarenboven  moet hij/zij voor de CLIL-taal een taalvaardigheidsniveau C1 hebben (= een taalniveau net onder het niveau native-speaker).
In het kader van Erasmus+ sturen we onze CLIL-leerkrachten ook naar scholen in het buitenland om hun talenkennis en hun kennis van de vakdidactiek in de vreemde taal beter te beheersen.
Onze leraren volgden ook een cursus CLIL-didactiek en we nemen deel aan een onderzoek van de KULeuven om ons CLIL-traject te evalueren en desnoods bij te sturen.